کتاب شناخت فرش؛ برخی مبانی نظری و زیرساختهای فکری
نویسنده: تورج ژوله
ناشر: یساولی
نوبت و سال چاپ: اول، ۱۳۹۲
تعداد صفحات: 250 (گلاسه، رنگی)
قطع: رحلی
گفتار یکم از فصل نخست کتاب شناخت فرش به ضرورت تألیف کتاب و خاطرات نگارنده پیرامون توصیههای ارزشمند شادروان خلیل درودچی و معرفی اجمالی سایر گفتارها اختصاص یافته است. پس از اتمام این مبحث، گفتار دوم و سوم که تابع و مرتبط با یکدیگرند پیشینه علم فرششناسی، بانیان و پیشکسوتان این عرصه را مورد بررسی و معرفی قرار میدهد و در ادامه گفتار سوم تعریف سبک شناسی فرش ارائه میگردد و ارتباط آن با دانش فرش شناسی، عوامل موثر بر شکلگیری سبک قالی و معرفی سه سبک شهری، روستایی و عشایری نیز میپردازد.
با اتمام دو گفتار دوم و سوم، بخش چهارم این فصل با تغییر روند نسبت به دو بخش مذکور همراه است و به جایگاه تاریخی سبکهای فرش ایرانی با تأثیر از جامعهشناسی کهن میپردازد و در گفتارهای پسین به جایگاه تاریخی فرش در عصر خاندان صفوی و قاجار میپردازد. بدین ترتیب نگارندهگفتار چهارم کتاب شناخت فرش را به معرفی اجمالی پیشینه فرش در اعصار گوناگون شاهان اساطیری، تاریخی و پس از اسلام با استناد به منابع گوناگون نظیر شاهنامه فردوسی اختصاص میدهد و دستاوردهای سبکهای عشایری، روستایی و شهری را از نظر خواننده میگذراند. سپس در گفتار پنجم معرفی صفویان، روند تاریخی حکومت این خاندان و نقش آنان در تعالی هنرهای گوناگون به خصوص فرش ارائه میشود. سپس در پی این بخش، گفتار ششم با عنوان تمرکز گرایی در مدیریت هنر پیش میآید که تعالی فرش ایرانی در این دوران، تحلیل و پیشینه فرش شیخ صفی در این گفتار گنجانیده شده است و پس از این بخش در گفتار هفتم و هشتم به دلایل عظمت و شکوه فرشبافی، نقش هنرمندان موثر این عصر بهخصوص کمالالدین بهزاد و شاگردانش در تعالی این هنر اصیل ایرانی یعنی فرش در چندین صفحه میپردازد.
با اتمام گفتار هشتم پیشینه فرشبافی در عصر صفوی با اتمام میرسد و بررسی پیشینه این صنعت در عصر قاجار پیش روی خواننده قرار میگیرد که در این گفتار به وضعیت حاکم بر صنعت فرش، تاسیس کارخانجات متعدد توسط متصدیان کشورهای بیگانه نظیر روس، ایتالیا و … میپردازد و تصاویر متعددی از نقشههای فرش این دوران و مواردی از این قبیل ارائه میگردد. همچنین در ادامه این بحث، ناگریز گفتار دهم با محوریت کرمان و آغاز شکلگیری مکتب فرنگیسازی پیش میآید، که در این مبحث به نحوه رنگپردازی، نقشمایهها، نگارهها و طرحهای گوناگون این مکتب نظیر سبزیکار مورد بررسی قرار میگیرد.
پس از اتمام ده گفتارفصل نخستین کتاب شناخت فرش، گفتار یازدهم با قلمی روان خاطرات نگارنده را به همراه پدرش و سپس سفرهای مطالعاتی و تجارب حاصل از آنان را با زبانی بداهه و خودمانی باز گو میکند و پس از آن تعدادی فرش را مورد تحلیل قرار میدهد. در پایان این گفتار و فصل نخستبا ارائه توصیههایی به علاقهمندان فرش بهویژه دانشجویان مبنی بر مطالعه منابع و مراجع دست اول و تقویت مطالعه بصری به انتها میرسد.
با اتمام فصل نخست کتاب نوین شناخت فرش مباحث نظری کتاب به پایان میرسد و در ادامه فصل دوم کتاب با معرفی، تحلیل بصری شصت تخته فرش مناطق مختلف با تاکید بر منطقه تبریز، هریس، کاشان و سلطان آباد آغاز میشود که ژوله در این فصل به طور اجمالی به معرفی اجمالی هر فرش، قدمت و مضامین و مفاهیم موجود در آنان میپردازد، و در پایان کتاب بخش ترجمه شده فصل نخست به زبان انگلیسی ارائه شده است.
به هر رو کتاب موجود را میتوان کتابی مناسب جهت مطالعه پژوهشگران در راستای انجام پژوهشهای بعدی ارزیابی کرد که قلم روان و بداهه حاکم بر کتاب بر درک و تفهیم راحت مفاهیم کمک شایانی به خواننده میکند.
برای مشاهدهی فهرست کامل کتاب، اینجا کلیک کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.