استاندارد ملی مرمت قالی- ویژگی‌ها و آیین کار

عنوان استاندارد: صنایع دستی مرمت قالی- ویژگی‌ها و آیین کار

(Handicrafts – Rug mending – Specifications and Code of practice)

 

شماره‌ی ملی: ۲۱۶۰۲

چاپ اول: ۱۳۹۵

مشخصات ظاهری: 34 صفحه، رنگی/ دارای تصویر و جدول.

محل انتشار: وب‌سایت سازمان ملی استاندارد ایران (برای دریافت فایل پی.دی.اف.، اینجا کلیک کنید)

isiri.gov.ir/portal/file/?575138/21602.pdf

 

کارفرما: سازمان ملی استاندارد ایران

مجری: مؤسسه‌ی پژوهش هنر برزان

ناظر: سازمان ملی استاندارد ایران

 

روش گردآوری داده‌ها: میدانی – کتابخانه‌ای

منابع:

– گفته‌های مرمت‌کاران فرش پیرامون ابزارها، مواد اولیه، محصولات و جنبه‌های مختلف مرمت قالی

– مشاهده و بررسی در رشته‌ی مرمت قالی

– اربابی، بیژن، مرمت قالی و زیرانداز، چاپ دوم، تهران، دانشگاه هنر، ۱۳۹۰.

استاندارد ملی کپوبافی- ویژگی‌ها

فهرست مطالب:

– پیش‌گفتار

– مقدمه

۱-  هدف و دامنۀ کاربرد

۲-  مراجع الزامی

۳-  اصطلاحات و تعاریف

۴-  ابزار‌های تولید

۵- ویژگی‌‌های مواد اولیه

۶-  آیین کار

 

دبیر: عباس رحیمی (کارشناسی صنایع دستی / کارشناسی ارشد عکاسی)؛ عضو هیئت علمی دانشگاه / موسسۀ پژوهش هنر برزان

رئیس:  حمیده حقیقی (کارشناسی ارشد پژوهش هنر)؛  موسسۀ پژوهش هنر برزان

ویراستار: فریده مواجی (کارشناسی مهندسی کشاورزی) رئیس ادارۀ نظارت بر اجرای استاندارد ادارۀ کل استاندارد استان بوشهر

 

اعضای کمیسیون‌های فنی:

– حمید آل‌ابراهیم (کارشناسی فرش)؛ کارشناس- عضو مستقل

– مینا دائی (کارشناسی ارشد شیمی)؛ کارشناس- ادارۀ کل استاندارد استان خوزستان

– فاطمه رنجبر، (کارشناسی صنایع دستی)؛ کارشناس- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

– حسین علوی (دیپلم)؛ مرمت‌گر قالی- عضو مستقل

– افسانه قانی (دکتری پژوهش هنر)؛ عضو هیئت علمی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد

– ابراهیم گودرزی (کارشناسی ارشد فرش)؛ مدیرعامل- شرکت فرش گودرزی

– اکبر گلزاده (دیپلم)؛ مرمت‌گر قالی- عضو مستقل

– مهدی نادعلی (کارشناسی فرش)؛ کارشناس- موسسۀ پژوهش هنر برزان

 

معرفی مرمت قالی، هدف و دامنه‌ی کاربرد استاندارد:

مرمت قالی، مجموعه‌ای از روش‌ها است که در آن‌ها، برمبنای اصول علمی و تجربی، عیب‌های قالی مانند پوسیدگی، سوختگی، بیدزدگی، پارگی، پوسیدگی شیرازۀ قالی، ازبین‌رفتن چله، رنگ‌پریدگی نخ‌‌ها، سایش و مانند این‌ها اصلاح می‌شود. همچنین، برخی از عملیات تکمیلی قالی‌ مانند ریشه‌بافی، پرداخت و چرم‌دوزی توسط مرمت‌گران انجام می‌شود.

در سده‌ی بیستم میلادی، با افزایش اهمیت اشیای فرهنگی، علم مرمت آثار هنری پیشرفت چشم‌گیر کرده و در اغلب کشور‌های پیشرفته دارای جایگاه دانشگاهی شد و شیوه‌‌های مرمتی قدیمی، با گذشت زمان تغییر کرد. امروزه، جدیدترین شیوۀ مرمت قالی، این است که نباید با روش‌های تجاری و بازاری، عیب‌های قالی پنهان شود بلکه باید با استفاده از اصول منطقی و با ظرافت و احتیاط کامل انجام شود، اقدام به مرمت دقیق قسمت‌های آسیب‌دیده شود.

به‌دلیل افزایش بهای قالی‌های دست‌باف و افزایش گرایش به دست‌بافته‌ها در سال‌های اخیر، مرمت قالی بیش از پیش مود توجه قرار گرفته‌است. ازسوی دیگر، قالی دست‌باف مهم‌ترین محصول هنری کشور محسوب شده و دارای ارزش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. مجموع عوامل ذکرشده، تدوین استاندارد‌ ملی مربوط به مرمت قالی را به‌منظور حفظ و توسعۀ آن، ضروری ساخته‌اند.

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی‌‌های ابزار‌های کار، مواد اولیه و آیین کار مرمت قالی دست‌باف است.

این استاندارد برای مرمت انواع قالی دست‌باف کاربرد دارد.

این استاندارد برای‌‌ مرمت سایر دست‌بافته‌های بدون پرز کاربرد ندارد.